CIF Incoterms 2020 – co to znaczy, warunki dostawy?
Autor: dawidg Dodano: 30.01.2024
CIF odgrywa istotną rolę w globalnej wymianie towarów. Zawiera informacje o podziale kosztów i odpowiedzialności między kupującym a sprzedawcą, będąc jednocześnie jedną z najstarszych oraz najczęściej stosowanych reguł w handlu międzynarodowym. Od 2020 roku obowiązują reguły CIF Incoterms 2020, aktualizowane co dekadę, które odzwierciedlają zmieniające się praktyki w światowym handlu. W naszym artykule przybliżamy zasady działania CIF, jakie są warunki dostawy!
Spis treści (kliknij aby szybko przejść)
- CIF co to znaczy?
- Incoterms CIF warunki dostawy
- CIF transport - kto odpowiada?
- CIF Incoterms a ubezpieczenie
CIF co to znaczy?
Reguła Incoterms CIF (Cost, Insurance, and Freight) jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych zasad w Incoterms, stosowana zarówno w edycji 2020, jak i w poprzedniej wersji z 2010 roku. Jest to zasada, która określa, że sprzedający pokrywa koszty, ubezpieczenie i fracht do oznaczonego portu. Incoterm CIF odpowiada również za prawidłowy przebieg odprawy eksportowej, załadunku towarów oraz zawarcie niezbędnych umów frachtowych i ubezpieczeniowych.
Zgodnie z regułą CIF sprzedający ma obowiązek nie tylko zadbać o transport towarów, lecz także o odpowiednie ubezpieczenie przesyłki. Musi on również ponieść wszelkie koszty związane z eksportem – w tym odprawę celną oraz załadunek na statek. Sprzedający powinien także dostarczyć kupującemu umowę ubezpieczenia, co zapewnia ochronę finansową w przypadku uszkodzenia lub utraty towaru w transporcie.
Rozwiązywanie problemów z chińskim dostawcą
Realizacja Twojego zlecenia utknęła w martwym punkcie. Nie masz formalnych narzędzi, by przełamać impas.
Ocenimy możliwe rozwiązania i przygotujemy plan działania.
Z kolei kupujący w ramach reguły CIF Incoterms 2020 jest odpowiedzialny za wszelkie działania i koszty po przybyciu towaru do oznaczonego portu. Obejmuje to informowanie sprzedającego o wybranym porcie, nazwie statku, terminie dostawy oraz pokrycie kosztów związanych z uzyskaniem niezbędnych dokumentów importowych, takich jak świadectwa pochodzenia czy dokumenty konsularne. Kupujący ponosi również odpowiedzialność za odprawę importową, a także związane z nią opłaty oraz ryzyko uszkodzenia lub kradzieży towarów po ich załadowaniu na statek.
Incoterms CIF warunki dostawy
Reguła Incoterms CIF określa warunki dostawy towarów, które są ściśle ograniczone do transportu drogą wodną. Ten sposób transportu obejmuje zarówno przewóz morski, który jest najbardziej powszechny w handlu międzynarodowym, jak i transport śródlądowy, stosowany w przypadku przesyłek przemieszczających się wzdłuż rzek oraz innych dróg wodnych wewnątrz kraju.
Warunki dostawy CIF mają kluczowe znaczenie w określaniu odpowiedzialności i kosztów związanych z dostawą, gdy towar jest przewożony na znaczne odległości drogą wodną.
CIF transport - kto odpowiada?
Zgodnie z warunkami dostawy CIF w Incoterms 2020 moment, w którym sprzedający uznawany jest za dostarczającego towar, ma miejsce, gdy przewożone materiały przekraczają nadburcie statku w porcie załadowania. Od tego momentu odpowiedzialność w transporcie za wszelkie uszkodzenia lub utratę towarów przechodzi od sprzedającego na kupującego.
W sytuacji, gdy transport odbywa się przez różnych przewoźników – na przykład towar jest najpierw przewożony statkiem dowozowym z punktu A do punktu B, a potem statkiem oceanicznym z punktu B do punktu C – ryzyko związane z towarem przestaje obciążać sprzedającego już w momencie, gdy towar dotrze do punktu A.
Kontrola załadunku kontenera
Upewnij się, że Twój towar jest odpowiednio zabezpieczony i odpowiada zamówieniu.
Skontrolujemy załadunek kontenera.
CIF Incoterms a ubezpieczenie
W ramach reguły CIF Incoterms 2020 sprzedający jest zobowiązany do zawarcia ubezpieczenia na rzecz kupującego, ale z minimalnym zakresem pokrycia (chyba że umowa stanowi inaczej). Należy pamiętać, że odpowiedzialność prawna sprzedającego ogranicza się do zapewnienia tylko podstawowego poziomu ubezpieczenia.
Ubezpieczenie chroni kupującego od momentu przejęcia przez niego ryzyka, czyli od chwili załadunku towaru na statek w porcie załadunku, aż do momentu, gdy towar dotrze do portu przeznaczenia. Co do wysokości ubezpieczenia, powinno ono przekraczać sumę ceny uzgodnionej w kontrakcie o 10%, zapewniając tym samym dodatkowe zabezpieczenie finansowe.