FAS Incoterms – na czym polega i jakie są obowiązki?
Autor: Redakcja Fullbax Dodano: 29.11.2024
Incoterms FAS - co to jest?
Incoterms FAS określają podział ryzyka i kosztów między sprzedawcą a kupującym w handlu międzynarodowym, szczególnie w transporcie morskim. W przypadku FAS Incoterms, sprzedający odpowiada za dostarczenie towarów do burty statku w wyznaczonym porcie, co oznacza, że ryzyko przechodzi na kupującego w momencie umieszczenia towarów obok statku. FAS Incoterm szczególnie przydatna w transporcie morskim i śródlądowym, gdzie precyzyjne określenie punktu załadunku ma kluczowe znaczenie. Sprzedający ponosi koszty związane z formalnościami eksportowymi, dostarczeniem dowodu dostawy, odpowiednim opakowaniem i oznakowaniem towarów. Sprawdź obowiązki i podział kosztów zarówno dla kupującego jak i sprzedającego w przypadku FAS Incoterms.
Incoterms 2020 FAS - podział kosztów
W ramach Incoterms 2020 FAS sprzedający ponosi koszty związane z eksportem towarów, co obejmuje wszelkie formalności takie jak cła, podatki oraz uzyskanie niezbędnych zezwoleń. Dodatkowo, sprzedający odpowiada za dostarczenie towarów do burty statku w wyznaczonym porcie, co wiąże się z kosztami transportu do tego momentu. Sprzedający musi również pokryć koszty związane z kontrolą jakości, pomiarem i odpowiednim oznakowaniem towarów.
Z kolei kupujący przejmuje odpowiedzialność finansową od momentu dostarczenia towarów obok statku. Obejmuje to koszty importu, takie jak cła i podatki, a także formalności tranzytowe. Kupujący musi również zadbać o zawarcie umowy przewozu oraz pokryć wszelkie dodatkowe koszty związane z transportem morskim lub śródlądowym.
Kontrola jakości po produkcji w Chinach
Upewnij się, że wyprodukowany towar jest zgodny z ustaleniami.
Zareaguj na nieprawidłowości w porę, zanim produkty opuszczą fabrykę. Sprawdzimy towary po produkcji.
FAS Incoterms - obowiązki kupującego i sprzedającego
W ramach reguły Incoterms 2020 FAS, sprzedający ma kilka kluczowych obowiązków, które muszą być spełnione, aby transakcja przebiegła pomyślnie. Przede wszystkim, sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towarów do burty statku w wyznaczonym porcie. To oznacza, że musi on zadbać o transport towarów z miejsca produkcji lub magazynu do portu, gdzie zostaną one umieszczone obok statku wskazanego przez kupującego. Ważne jest, aby dostarczenie odbyło się zgodnie z ustalonym harmonogramem, co wymaga efektywnej komunikacji z kupującym.
Sprzedający musi również zapewnić odpowiednie dokumenty potwierdzające dostawę towarów. Dokumentacja ta może obejmować fakturę handlową oraz inne dowody zgodności wymagane przez umowę sprzedaży. Dodatkowo, sprzedawca powinien przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem aż do momentu dostarczenia towarów kupującemu.
W przypadku FAS IIncoterms kupujący jest odpowiedzialny za zawarcie umowy przewozu towarów z wyznaczonego portu. To oznacza, że musi on zadbać o organizację transportu morskiego lub śródlądowego od momentu dostarczenia towarów przez sprzedającego do burty statku. Warto pamiętać, że w przypadku braku takiej umowy, mogą pojawić się opóźnienia i dodatkowe koszty.
Kolejnym istotnym aspektem jest pomoc sprzedającemu w uzyskaniu niezbędnych dokumentów związanych z eksportem. Kupujący powinien zapewnić wsparcie w zakresie formalności oraz udzielić wszelkich informacji potrzebnych do prawidłowego przeprowadzenia procesu eksportowego. Ważne jest również wcześniejsze powiadomienie sprzedawcy o wszelkich wymaganiach dotyczących transportu, takich jak: nazwa statku, punkt załadunku, termin dostawy.
Dzięki temu sprzedający będzie mógł odpowiednio przygotować się do realizacji dostawy, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień. Pamiętajmy, że dobra komunikacja między stronami jest kluczem do sukcesu w handlu międzynarodowym.
Dostarczenie towaru według Incoterms 2020 FAS
Dostarczenie towaru zgodnie z zasadami Incoterms 2020 FAS jest uznawane za zakończone, gdy sprzedawca umieści towary obok statku wyznaczonego przez kupującego. To oznacza, że odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego w momencie, gdy ładunek znajduje się przy burcie statku. Warto podkreślić, że precyzyjne określenie punktu załadunku w porcie wysyłki jest niezwykle istotne. Dlaczego? Ponieważ różnice w praktykach portowych mogą wpływać na koszty manipulacyjne oraz transport towarów z nabrzeża lub barki na statek.
Kontrola załadunku kontenera
Upewnij się, że Twój towar jest odpowiednio zabezpieczony i odpowiada zamówieniu.
Skontrolujemy załadunek kontenera.
Pytania i odpowiedzi Incoterms FAS
Jakie są różnice między FAS a innymi regułami Incoterms?
FAS (Free Alongside Ship) jest specyficzny dla transportu morskiego i śródlądowego, gdzie sprzedający dostarcza towary do burty statku. Inne reguły, takie jak FCA (Free Carrier), mogą być bardziej odpowiednie dla transportu multimodalnego, gdzie towar przekazywany jest przewoźnikowi w terminalu kontenerowym. Wybór odpowiedniej reguły zależy od rodzaju transportu i preferencji stron.
Czy FAS może być stosowany w transporcie lotniczym lub drogowym?
FAS jest przeznaczony wyłącznie do transportu morskiego i śródlądowego. Dla transportu lotniczego lub drogowego bardziej odpowiednie będą inne reguły Incoterms, takie jak FCA (Free Carrier) czy CIP (Carriage and Insurance Paid To).
Jakie dokumenty są wymagane przy stosowaniu Incoterms FAS?
Sprzedający musi dostarczyć dokumentację potwierdzającą dostawę towarów do burty statku. Może to obejmować fakturę handlową, list przewozowy oraz wszelkie inne dokumenty wymagane przez umowę sprzedaży lub przepisy eksportowe.
Czy reguła incoterms FAS obejmuje ubezpieczenie towarów podczas transportu?
Reguła incoterms FAS nie obejmuje ubezpieczenia towarów podczas transportu. Kupujący powinien rozważyć zawarcie osobnej polisy ubezpieczeniowej na czas przewozu od momentu dostarczenia towarów obok statku.
Chcesz importować towary z Chin? Z Fullbax-Plus to wygodne i bezpieczne! Zajmujemy się wsparciem na każdym etapie, abyś mógł skupić się na rozwijaniu swojego biznesu. Odwiedź fullbax-plus.pl/oferta i zacznij importować bez stresu już dziś!